Vademecum Rozwiązywania Konfliktów | Konflikt – szansa na lepszy związek

Konflikty, spięcia, nieporozumienia są nieodłączną częścią każdego związku. Wiele par ma poczucie, że konflikty ich przerastają, że nie panują nad sobą podczas kłótni i nie potrafią dojść do porozumienia.
W wielu konfliktach dochodzi do wzrostu napięcia emocjonalnego, trudności w wypracowaniu konstruktywnego rozwiązania i – w rezultacie – pogorszenia relacji.

Z czego wynikają konflikty?

Jednym z najczęstszych, a jednocześnie najbardziej niedocenianych powodów konfliktów, są zwykłe różnice międzyludzkie. Różnice w naszej emocjonalności, osobowości, przyzwyczajeniach, wartościach i potrzebach. Każda z nich wystarczy, aby w różnych sytuacjach doprowadzić do spięcia czy nieporozumienia. Co ważne, zazwyczaj w takich sytuacjach jesteśmy skłonni obwiniać partnera czy partnerkę o umyślne lub złośliwe działanie, ponieważ wydaje się niemożliwym, aby ktoś w taki sposób reagował.

Nikt z nas nie ma wpływu na swoje wrodzone reakcje emocjonalne (np. denerwuje cię, że partnerowi długo opadają emocje po kłótni) albo na swój naturalny sposób działania (np. nieprzemyślane działanie pod wpływem impulsu). Dopiero gdy zrozumiemy i zaakceptujemy, że nasz partner nie ma na to wpływu, ponieważ jest to jego wrodzony lub silnie utrwalony przez lata wzorzec postępowania, będzie nam łatwiej radzić sobie w takich sytuacjach.

Kolejnym często spotykanym powodem konfliktów są problemy w komunikacji. Komunikacja może być zarówno werbalna (słowa, które wypowiadamy), jak i niewerbalna (ton głosu, sposób mówienia oraz gesty i mimika, które towarzyszą nam podczas wypowiadania słów).
Wystarczy, że używacie innych słów na określenie tych samych sytuacji. Przykład? Zarzucasz mężowi, że cię nie szanuje, bo nie zadzwonił, że spóźni się na obiad. Mąż uważa, że to nie jest oznaka braku szacunku, tylko zwyczajnie zapomniał. Ale ty nadal nie czujesz się szanowana. Potencjalny konflikt gotowy.
Podnosisz głos w sytuacjach stresujących? To wystarczy, aby doprowadzić do narastania negatywnych emocji u partnera i podniesienia ogólnej temperatury sporu. Rozwiązanie tych sytuacji będzie łatwiejsze, gdy zaczniecie doskonalić umiejętności wzajemnej komunikacji.

Innym powodem konfliktu może być trudność w podjęciu wspólnej decyzji. Tu pomaga umiejętność negocjowania pomiędzy obiema stronami, aby wypracować kompromis lub znaleźć rozwiązanie, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron.

Granica uległości

Niektóre pary twierdzą, że się nie kłócą. Owszem, nie każdy musi prowadzić rozmowy w burzliwy sposób, krzyczeć lub obrażać się na siebie. Natomiast wydaje się niemożliwe, aby dwoje różnych ludzi zawsze miało identyczne zdanie na każdy temat.
Zatem najważniejsze, to mieć poczucie, że jedno nie ustępuje drugiemu dla świętego spokoju. Niektóre osoby odczuwają bowiem lęk przed konfliktami – obawiają się, że kłótnie zniszczą związek lub nie chcą powielać błędów swoich rodziców. Jednak postawa unikania konfliktów lub ustępowania w nich drugiej osobie, bez względu na własne przekonania i odczucia, nie jest zachowaniem asertywnym. Prowadzi to do przekraczania granic danej osoby i w rezultacie prawdopodobnie spowoduje u niej nagromadzenie się negatywnych emocji lub nawet wypalenie relacji z bliską osobą. Dlatego w każdym związku, również w sytuacjach konfliktowych, warto dbać o szczerość.  Lepiej uczciwie się ze sobą nie zgadzać, niż nieuczciwie zgadzać.

Dobrze rozwiązywane konflikty nie tylko nie niszczą związku, ale wręcz wzmacniają poczucie więzi, bliskości i zaufania do drugiej osoby. Dzięki temu mamy poczucie, że możemy być sobą w relacji z partnerem. Możemy szczerze i otwarcie mówić o swoich odczuciach, przekonaniach i pomysłach. Wiemy, że w najgorszym przypadku trzeba będzie rozmawiać tak długo, aż wypracujemy konstruktywne rozwiązanie. Wtedy ewentualny konflikt staje się okazją do rozwoju naszej relacji, a nie powodem do oddalania się od siebie.

W innych publikacjach z cyklu Vademecum Rozwiązywania Konfliktów dowiesz się, co robić, aby było między wami mniej nieporozumień, w jaki sposób okiełznać emocje, aby nie napędzały konfliktów oraz jak prowadzić konstruktywne rozmowy na trudne tematy

 

autor: Sylwia Hofman-Bałdyga
http://www.uratujswojzwiazek.pl

zdjęcie: Ben Rosett www.unsplash.com