Vademecum Rozwiązywania Konfliktów | Emocje w konflikcie

Silne emocje są przeszkodą w osiągnięciu porozumienia w sytuacji dowolnego konfliktu.

U niektórych par dochodzi do bardzo szybkiej eskalacji emocji – słowa i zachowania jednej osoby prowokują i nakręcają negatywne emocje u partnera i vice versa. Zaczyna się nakręcać błędne koło negatywnych emocji, z którego w zasadzie nie ma wyjścia. Pod wpływem silnych emocji dochodzi do wzajemnego obrażania się, krzyku, a czasem nawet rękoczynów. Zdarza się, że w emocjach mówimy rzeczy, których później żałujemy: każemy wyprowadzić się partnerowi lub grozimy rozstaniem. Nawet jeśli później przepraszamy, to wypowiedzianych w tym czasie słów nie da się już cofnąć. Niestety jest to źródłem wielu zranień oraz utraty poczucia bezpieczeństwa w relacji. Jeśli sytuacja powtarza się co jakiś czas, to w długofalowym wymiarze, bardzo szkodzi to relacji.

Technika przerywania konfliktu

W sytuacjach konfliktu najważniejsze jest, aby za wszelką cenę nie dopuścić do powstania tak dużego natężenia emocji, które uniemożliwia spokojną, konstruktywną rozmowę. Technika przerywania konfliktu polega na tym, że osoba, która pierwsza wyczuje rosnące napięcie emocjonalne, zobowiązana jest to zasygnalizować. Wtedy druga osoba przerywa rozmowę i obie strony robią to, co konieczne, aby uspokoić się i pozwolić emocjom opaść. To może wymagać odseparowania się na chwilę lub nawet na dłużej. Do rozmowy na ten temat wracamy dopiero, gdy mamy pewność, że emocje opadły. Najlepiej przemyśleć także, co spowodowało tak szybki wzrost emocji i unikać tego w kolejnych rozmowach.

Aby technika zadziałała, potrzebna jest umowa obojga partnerów, że w momencie wzrostu negatywnych emocji oboje zastosują się do umowy i przerwą rozmowę.  Musi to nastąpić w takim momencie, gdy emocje nie sięgają jeszcze zenitu, a dopiero narastają. Gdy emocje urosną zbyt mocno, ich zatrzymanie nie będzie już możliwe. Można przyrównać ten proces do efektu toczącej się z górki kuli śnieżnej – najpierw toczy się powoli i stopniowo staje się coraz większa – na tym etapie możemy jeszcze ją zatrzymać. Natomiast gdy osiągnie ogromne rozmiary, staje się rodzajem lawiny, przed którą nie da się już uciec.

Warunki konstruktywnej rozmowy

Aby technika przerywania konfliktu sprawdziła się w codziennym życiu, zazwyczaj potrzeba również umówić się, że para powróci do tematu, którego dotyczyła rozmowa. Celem stosowania tej metody jest to, aby rozmawiać spokojnie i konstruktywnie, a nie uciekać od trudnych tematów. Jeśli jeden z partnerów kiedyś unikał rozmów, nawet w dobrej intencji unikania konfliktu, to druga osoba nie będzie chciała przerywać rozmowy z obawy, że już nigdy o tym nie porozmawiają. To zapewne skończy się eskalacją konfliktu i negatywną atmosferą. Dlatego partnerzy muszą zobowiązać się do tego, że nastąpi powrót do przerwanego tematu. Dobrze również ustalić -przynajmniej orientacyjnie – kiedy będzie możliwa kolejna rozmowa. Daje to obu stronom poczucie bezpieczeństwa.

Kiedy należy wrócić do tematu? Powinno być spełnionych kilka kryteriów:

  • poprzednie emocje muszą zdążyć opaść
  • oboje partnerzy muszą mieć wystarczająco dużo czasu, aby można było spokojnie dokończyć rozmowę
  • brak osób trzecich w otoczeniu, w tym dzieci
  • właściwa pora dnia (aby uniknąć np. zmęczenia po pracy)
  • oraz ogólne dobre samopoczucie.

Gdy ktoś jest zmęczony, niewyspany, głodny lub zły, to raczej nie będzie w stanie prowadzić rozmowy w spokojny sposób. Potrzeba pewnej dozy samokontroli, aby udało nam się utrzymać nerwy na wodzy przez cały czas trwania konwersacji.  Czynniki takie jak zmęczenie czy stres obniżają samokontrolę i mogą sabotować nasze wysiłki w dojściu do porozumienia.

Najlepiej wrócić do rozmowy w inny sposób niż poprzednio, aby nie wpadać w te same schematy komunikacji. Bywa to sporym wyzwaniem, ale istnieją metody pomagające wyjść z destruktywnych schematów.
Zapanowanie nad silnymi emocjami jest pierwszym krokiem do tego, aby lepiej zrozumieć drugą osobę oraz wypracować konstruktywne zakończenie sytuacji konfliktowej.

W innych publikacjach z cyklu Vademecum Rozwiązywania Konfliktów dowiesz się, co robić, aby było między wami mniej nieporozumień, w jaki sposób radzić sobie z emocjami partnera oraz jak prowadzić konstruktywne rozmowy na trudne tematy.

 

autor: Sylwia Hofman-Bałdyga
blog: www.uratujswojzwiazek.pl

zdjęcie: Brooke Winters www.unsplash.com