Vademecum Rozwiązywania Konfliktów | Jak zrozumieć drugą osobę?

Częstym powodem konfliktów jest niezrozumienie się partnerów. Rzecz w tym, że każdy człowiek posiada wyłącznie swoją perspektywę na otaczający świat. Nasze spojrzenie wydaje nam się tym jedynym i właściwym. Czasem niedowierzamy, że druga osoba może kompletnie inaczej patrzeć na te same sprawy lub inaczej rozumieć słowa, które wypowiadamy.  

 Inne perspektywy 

 Przykładowo, jeśli w emocjach mój partner zaczyna podnosić głos, to ja mogę czuć się atakowana, pomimo tego, że on nie ma takiej intencji. Jeżeli jednak uznam jego zachowanie za atak, prawdopodobnie również zacznę go atakować. Niezrozumienie spowoduje konflikt. 

Inny przykład: dla mnie urodziny i rocznice są ważne. Zawsze pamiętam o tych datach i szykuję coś specjalnego z myślą o partnerze. Jestem rozczarowana, gdy są moje urodziny, a mąż nawet nie kupi mi kwiatów. Zapomina o rocznicy ślubu. Nie rozumie o co mi chodzi, bo uważa, że mamy być dla siebie ważni codziennie, a nie w jakiś wybrany dzień roku. Jego intencje są dobre, ale jak sądzisz – jak ja się z tym czuję? Każdy z nas ma prawo do własnej perspektywy, ale co zrobić, gdy staje się to źródłem konfliktów? 

Podstawowe założenia 

 Aby nie utonąć w pretensjach i rozczarowaniach, warto przyjąć dwa ważne założenia na temat naszej relacji z partnerem.  

  1. Nic nie jest oczywiste. Druga osoba ma prawo być kompletnie różnaode mnie, inaczej myśleć, czuć i rozumieć. To, co dla mnie wydaje się oczywiste, niekoniecznie jest takie dla drugiej osoby.  Mam prawo nie rozumieć swojego partnera. 
  2. Mamy dobre intencje. Gdy wydaje mi się, żemąż na mnie krzyczy bez powodu, albo że jestem dla niego mało ważna, bo nie pamiętał o naszej rocznicy, łatwo uwierzyć, że druga osoba ma złe intencje. Musimy przyjąć, że nie są to zachowania intencjonalne, a po prostu wynikające z naszych różnic.  

 Oczywista nieoczywistość 

Największa trudność dobrej komunikacji polega na tym, że jeżeli dla mnie coś jest oczywiste, to nawet nie przejdzie mi przez myśl, że dla drugiej osoby takie nie jest. Wypowiadamy komunikaty, które dla nas samych są jasne. Mąż mówi do żony „Spędźmy fajnie czas” ażona na to: „Świetny pomysł, umówię spotkanie z Anią i Bartkiem”. Mąż reaguje irytacją, a ona nie wie o co chodzi. W tym momencie dobrze, jeśli mąż powie: Myślałem, że spędzimy trochę czasu tylko we dwoje”. Jeżeli zabraknie tego wyjaśnienia, potencjalny konflikt gotowy. 

Potrzeba zatem, aby obie osoby brały udział w wyjaśnianiu swoich komunikatów. 

Znaki rozpoznawcze 

 Po czym rozpoznać, że druga osoba nie rozumie naszych komunikatów we właściwy sposób? Są dwa główne sygnały: 

  1. odczucie,że nie jesteśmy pewni o co chodzi drugiej osobie. Np. rozumiemy treść jej słów, ale mimika i gesty wskazują na to, że coś jest nie tak. Co należy zrobić? Najprościej zapytać „Co masz na myśli?” lub dać informację zwrotną: „Odnoszę wrażenie, że mówisz to ironicznie”. 
  2. druga osoba reaguje atakiem lub negatywnymi emocjami, podczas gdy my nie mieliśmy żadnych złych intencji.Warto zapytać: „Czy zdenerwowało cię coś, co powiedziałam? Nie miałam zamiaru cię denerwować.” 

Pytania i parafraza 

Pytania, takie jak powyższe, są podstawowym narzędziem upewniania się czy dobrze zrozumieliśmy drugą osobę. Warto także pytać partnera o szczegóły i oczekiwania 

Mąż: „Spędźmy fajnie czas” 

Żona: „Dobrze. Czy masz na myśli jakiś konkretny pomysł?” lub „Na co masz ochotę?” 

Inną techniką komunikacji jest parafraza – czyli powtórzenie własnymi słowami tego, co zrozumieliśmy z przekazu drugiej osoby. Daje to nadawcy komunikatu informację zwrotną i pozwala mu skorygować komunikat w razie potrzeby. 

Żona: „Strasznie nudne to przyjęcie. Gdyby nie Ania, chciałabym już dawno stąd wyjść.” 

Mąż: „Czy dobrze zrozumiałem, że chcesz już stąd wyjść? 

Żona: „Możemy jeszcze zostać, jeśli chcesz. Na szczęście jest tu Ania, z którą świetnie się rozmawia. Bez niej nie wytrzymałabym tu nawet godziny.” 

Są pary, którym porozumiewanie się przychodzi łatwo, i takie, dla których jest to wyzwanie. Na szczęście w dziedzinie komunikacji bardzo dużo można wypracować. Stosując powyższe założenia i proste techniki, możemy znacząco zmniejszyć liczbę nieporozumień z partnerem i cieszyć się z lepszych relacji.

autor: Sylwia Hofman-Bałdyga
www.uratujswojzwiazek.pl

zdjęcie: Nathan Dumla www.unsplash.com