Jak rozmawiać o emocjach w związku? Metoda 10/10

Bardzo często nie potrafimy nazwać swoich emocji czy nawet rozróżnić stanów emocjonalnych, a co dopiero rozmawiać o nich ze współmałżonkiem. Poniższe ćwiczenie poznałam na warsztatach małżeńskich i uważam, że jest proste i łatwe w realizacji, choć wymaga dyscypliny i praktyki. Warte jest zachodu i małżeństwa, które praktykują to ćwiczenie przez lat 5, 10, 20 wielokrotnie powtarzały, że pomogło im przetrwać kryzys i z niego wyjść. To ćwiczenie nie ma jednego autora i jest związane z ruchem z Ameryki Południowej: Encuentro matrymonial. Fin de semana. Zaadoptowałam je pod kątem naszej polskiej kultury, więc ma pewne modyfikacje i uproszczenia.

Część teoretyczna ćwiczenia:

Na czym polega ćwiczenie 10/10?

Na opisywaniu swoich stanów emocjonalnych, uczuć i dzielenia się nimi ze swoim współmałżonkiem. To ćwiczenie jest szczególnie potrzebne mężczyznom, gdyż to oni częściej mają problem z wyrażeniem tego, co czują. Dlatego swoje emocje wypisuje się w liście skierowanym do żony/męża. Metoda ta jest nieoceniona w przypadku trudnych emocji czy nagromadzonej złości, bo pisząc nie podnosisz głosu ani fizycznie nie krzyczysz, więc nie ma efektu przekroczenia granic czy przejścia z rozmowy do kłótni. Bywają trudne momenty w małżeństwie takie jak śmierć dziecka, problemy finansowe czy przedłużająca się obojętność małżonków wobec siebie. Wtedy łatwiej jest napisać emocje, niż je wypowiedzieć.

Odróżnienie myśli od emocji

Kiedy wyrażasz swoje myśli często krytykujesz, dajesz opinię i używasz zwrotów: moim zdaniem; myślę, że; czuję, że; wierzę, że; jestem przekonany, że. Szczególnie zwróć uwagę na: czuję, że…, gdyż łatwo to pomylić jako zwrot wyrażający uczucie, emocje. Kiedy wyrażasz uczucie, emocje używasz określeń: Czuję się…, Jestem… i tutaj wstawiasz określenie emocji, uczuć. Podpowiedź znajdziesz w liście emocji poniżej:

Lista emocji, uczuć- lista została podzielona na 4 podstawowe grupy:

Określenie związane z:

  1. radością:zadowolony, podekscytowany, wesoły, wdzięczny, usatysfakcjonowany, zmotywowany, radosny, szczęśliwy, spokojny, beztroski, kochany, dumny, bezpieczny, wzruszony, doceniony, otoczony czułością, entuzjastyczny, energiczny, lekki (ulga), przyjemnie, rozbawiony, rozkosznie, wolny, pełen mocy, nasycony, wyciszony, ufny, spełniony, podniecony
  2. smutkiem: apatyczny, zmęczony, znudzony, nieszczęśliwy, niespokojny, przygnieciony troskami, zdemotywowany, zniechęcony, zraniony, osamotniony, przygaszony, smutny, pusty, zawstydzony, poniżony, zgorzkniały, zalękniony, cierpiący, odrzucony, niezrozumiany, bezradny, depresyjnie, przygnębiony, rozczarowany, wypełniony tęsknotą, niespełniony, obojętny
  3. gniewem: zdenerwowany, sfrustrowany, zniecierpliwiony, rozzłoszczony, zdegustowany, zbuntowany, pełen agresji, zirytowany, w złym humorze/bez humoru, obrażony, urażony, rozgniewany, zazdrosny, słaby, wstrętnie, wściekły, wyprowadzony z równowagi, podminowany, wzburzony
  4. strachem:zmartwiony, przestraszony, przerażony, niespokojny, niepewny, napięty, zagrożony, bezradny, poruszony, podejrzliwy, bezbronny, przygnieciony, zmiażdżony, rozdarty, stremowany, spanikowany, zalękniony, nieśmiały, nieufny, wyobcowany, zablokowany, zagubiony,

 

Kilka faktów o emocjach:

  • Nie mają obciążenia moralnego.
  • Nie są, ani dobre, ani złe
  • Twój mąż/żona nie jest odpowiedzialny/a za Twój stan emocjonalny
  • Emocje są wytwarzane wewnątrz nas pod wpływem naszych myśli
  • Nasze emocje nie powstają pod wpływem czynników zewnętrznych
  • Emocji nie próbujemy zrozumieć. Emocje akceptujemy i pozwalamy sobie na ich przeżycie
  • Akceptujemy również stan emocjonalny drugiej osoby i dajemy jej przestrzeń na ekspresję tych emocji
  • Ocenie podlegają czyny, nie ludzie, ani ich emocje
  • Mamy realny wpływ na to, jak się czujemy

 

Część praktyczna

Przebieg ćwiczenia jest bardzo prosty. Ma dwie części:

 Część pierwsza to pisanie przez dziesięć minut listu do żony/męża. W tym liście oprócz klasycznych zwrotów: wstęp, czułe słowa, zakończenie jest centralna część, w której pisze się o swoim stanie emocjonalnym. Dobrze jest albo nauczyć się listy uczuć albo wydrukować ją sobie i mieć pod ręką w trakcie pisania.

Część druga to wymienienie się listami, przeczytanie ich, a następnie porozmawianie o uczuciach przez 10 minut uwzględniając poniższe zasady:

Kilka zasad pomocnych przy rozmawianiu o emocjach:

  • proś o wyjaśnienie, gdy nie możesz zrozumieć, co mąż/żona chciał(a) wyrazić
  • nie krytykuj stylu pisma, ani nie zwracaj uwagi na ortografię, która jest mało istotna w tym momencie
  • miej otwartość na łzy drugiej osoby, szczególnie, gdy przeżywacie w swoim małżeństwie trudny czas
  • nie obwiniaj, nie krytykuj, nie osądzaj
  • nie próbuj znaleźć rozwiązania na to, co przeżywa żona/mąż
  • pozwól jej/jemu przejść przez te uczucia z akceptacją
  • przytul jeśli trzeba (mężczyźni też potrzebują przytulenia)

 

Twórcy tego ćwiczenia zakładali dzienne pisanie i rozmawianie o emocjach, co jest niesamowitym nawykiem w budowaniu czułości i miłości w małżeństwie. Jednak realia często są inne i niewiele małżonków może sobie pozwolić na dzienne wykonanie tego ćwiczenia. Warto jednak je powtarzać jak najczęściej, gdyż wyrażanie swoich emocji jest zdrowe dla psychiki

 
zdjęcie: Guilherme Stecanella www.unsplash.com